woensdag 7 augustus 2024

Pubers en studeren

 

Verhaal 2 juli 2024


Over pubers en studeren
door opa de huiswerkhulp.


In mijn eerste verhaal had ik al aangegeven dat ik me wilde verdiepen in de gedachtegang van een puber alsmede deze klus te klaren moest ik natuurlijk meer weten over de hersenen. Ik kwam, tijdens het lezen, steeds twee onderwerpen tegen...

Hoe maak ik de puber gelukkig?

Studeren, hoe doe je dat?


(september 2022) Het is zover, mijn kleindochter (12) heeft de basisschool doorlopen en gaat nu naar de hogere school. Tot ons genoegen komt ze iedere dag na schooltijd voor een hapje en een drankje en ik zou haar helpen met huiswerk. De familie had het zo besloten en tegenspraak, ho maar. Teutje mijn vrouw zegt de familie moet bij elkaar blijven. Ik krijg dan altijd het gevoel dat ik de familie uit elkaar jaag, zoals in een cowboyfilm te paard met revolverschoten, roepend...hu...hu...

Al snel besefte ik dat mijn kleindochtertje moeite had met lezen, schrijven en rekenen. Een gemiste kans van de basis-school en om een verdere ramp te voorkomen is gelukkig de school afgebroken. We moesten ons dus storten op het ouderwets schoonschrijven uit de jaren 50 onderwezen door mijn juf Steenbergen. Ik vernam dat de overgang naar de hogere (Dalton) school niet goed was voorbereid, bovendien had ze een negatief zelfbeeld. Ze vond zich dom, niet knap en dacht aan een aangeboren dommigheid. Ik dacht direct aan mijn vrouw, je weet het maar nooit met die genen, die doen ook maar waar ze zin in hebben.

Nadat ik op internet had onderzocht wat een daltonschool inhoud, kon ik haar dat ongeveer uitleggen. Ik was de eerste en de enigste tot nu toe (zei ze) die ze daarover hoorde vertellen. Een meisje van 12 moet dan zelfstandig werken, dat is de bedoeling. Zelf beslissen of ze wat wil doen of juist niet wil doen. Doet ze het niet dan kan ze het later doen en als de leraar het vergeet, hoeft ze het helemaal niet te doen.

Voor haar was het vreemd dat ze huiswerk moest maken en wat ze moest doen wist ze ook niet. Ze had geen schoolagenda, het stond allemaal in de laptop en in de laptop was niets te vinden met dat pijltje. Opa naar de Action, schriftjes en pennen gekocht. Met de kennis van nu was dat natuurlijk van voor Christus, maar ze dacht zolang opa niet beter weet, zeg ik ook niks.

Ze had allang zelf een oplossing bedacht, namelijk de smartwatch. Ze vertelde dat de leraren op de nieuwe hogere school allemaal “haas” heten, ze kijken heel veel uit het raam. Ik dacht niet zo verwonderlijk in Woldendorp heb je namelijk hele mooie vergezichten.

Als ze een toets had ging ze met een bloesje met lange mouw naar school om de smartwatch te verbergen, dan ben je toch niet dom...dacht ik. Als ze dan bij ons kwam, kon ik aan het bloesje zien of ze een toets had gehad.

Ik ging ook levenservaringen met haar delen. We gingen foto's bekijken van onze voorvaderen. Er ging een wereld voor haar open. Tijdens het naar huis brengen in de auto vroeg ze me het hemd van het lijf, over het heelal en wat daar achter zit. Het geloof kwam ook aan bod...nu dan heb je als opa wel wat uit te leggen. Ik dacht als ze maar niet begint waar de kindertjes vandaan komen.

Met 12 jaar geloof je niet meer dat de baby's aan een boom hangen in het Slochterbos...dus dan had ik wel even wat anders moeten bedenken.

Het werd me teveel en dacht, ik moet me eerst eens verdiepen in de gedachtegang van een puber. Het was een openbaring en ik wil het graag delen. Als je denkt: ik ga wel even opvoeden dan heb je het wel mis, er komt meer bij kijken.... Even moest ik de boezem in eigen hand nemen...maar daar praat je niet over...toch?...of is het de hand in eigen boezem steken…even in de war, maar dat ligt aan de leeftijd. Volgende keer over het verstoord bioritme van de puber.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten