donderdag 8 augustus 2024

Pubers en studeren nr 5

 

augustus 2024/ nr. 5

Over pubers en studeren
door opa de huiswerkhulp.


In mijn eerste verhaal had ik al gezegd dat ik me wilde verdiepen in de gedachtegang van een puber, alsmede deze klus te klaren, moest ik meer weten over de hersenen en kwam ik tijdens het lezen twee onderwerpen tegen die ik nodig had...


Hoe maak ik de puber gelukkig?

Studeren, hoe doe je dat?

Mijn puber kent mensen die weinig hebben geleerd, geen diploma's hebben, maar toch dure auto's, grote huizen en veel luxe spullen bezitten. Mijn puber keek me betweterig aan, trok haar schouders op en zei: "Waarom moet ik dan studeren, het kan toch ook zonder studeren?" Ik keek de puber aan en dacht, da's een goeie, wat me te binnen schoot was...


    dat deze gedachten niet waren ontstaan direct na de geboorte.

Omdat ik volgens velen een filosofische aanleg heb, lullen als Brugman, kon ik de vraag toch niet een-twee-drie beantwoorden. Ik wist niet hoe te beginnen, maar na wat denkwerk had ik het... Alles in het leven draait om gevoel en verstand en ik dacht: laat ik met dit onderwerp beginnen, dan kom ik vanzelf ergens uit zomede begon ik tegen de puber over...

Gevoel en Verstand

Je kunt het VERSTAND allerlei dingen leren, dat is het leuke aan verstand. GEVOEL kun je niets leren dat komt plotseling opduiken, niemand weet ook waar het vandaan komt. Je hebt er geen invloed op, maar jij kunt via het VERSTAND wel iets doen aan je GEVOEL. Ze keek me aan, ik zag verwondering in de ogen, ik dacht zo...de eerste winst is binnen.

VERSTAND heeft dus invloed op GEVOEL. Ik noem je niet bij je echte naam, maar ik noem je WIL, want jij hebt een WILLETJE en die heb je hard nodig tijdens je hele leven. Een mens wil altijd wat...(later meer)

WIL--VERSTAND--GEVOEL

Gevoel is een raar verschijnsel, het komt plotseling op, het duurt nog geen minuut en bepaalt heel veel dingen waar je je hele leven last van kunt hebben. Meisjes kunnen er zwanger van worden en ga zo maar door.

Zoveel te meer je het VERSTAND iets leert

zoveel te meer kun jij er zelf van profiteren.

Je weet dat het VERSTAND alleen iets kan doen met GEVOEL…dus WIL (jij dus) kan alleen via het VERSTAND iets doen aan het GEVOEL. Je moet het wel willen!

Na de geboorte weet het verstand niets, moet alles leren en word je door je verzorgers geholpen. Je kijkt af, je doet dingen na, je gaat lopen, tekenen en dan ga je naar school om verder iets te leren. Wanneer je het verstand niets leert, blijf je dom, leer je het verstand wel iets, dan krijg je een wijs verstand en misschien een leuke baan en centjes verdienen en nog belangrijker gelukkig worden.

Iedereen kan leren, dom bestaat niet, alleen bij de één duurt het langer om iets onder de knie te krijgen dan bij de ander. Het is een kwestie van herhalen van de leerstof, hier speelt een grote rol of je WILLETJE het ook wil, vandaar dat ik je WIL noem.

Een addertje onder het gras, want het verstand heeft een hekel aan iets nieuws te leren. De meeste mensen haken dan af, de wil is er niet...heer later meer over...het is even doorbijten en na een paar keer herhalen doet het verstand wel mee...trouwens hier heb ik een trucje voor... later meer. 

Je hebt twee soorten gevoel...goed en slecht gevoel.

Bij een goed gevoel leef je prettig en gelukkig,

bij een slecht gevoel word je treurig en zelfs ziek.

Deze mensen klagen ook altijd.

Een voorbeeld.

GEVOEL zegt opeens dat WIL niet knap is.

Het gevoel kwam plotseling op. (duurt nog geen minuut.)

Dat is vervelend en is een slecht gevoel.

Besef je wel dat het GEVOEL dat plotseling uit het niets bij je opkwam, je kleineerde. In dit geval moet je direct het VERSTAND inschakelen die tegen het GEVOEL moet zeggen dat je knap bent...zo eenvoudig is het. Hiermee zet je een klein stapje naar EIGENLIEFDE. Je hebt het zelf gedaan, je hebt jezelf gelukkig gemaakt.

Je kunt jezelf gelukkig maken.

Eigenwaarde is het beeld dat je van jezelf hebt

wat anderen er van vinden is anderenwaarde.

Het is beter om het niet rond te bazuinen, want dan is het aandacht trekken en geen eigenliefde meer, dan is het bewondering en aandacht zoeken, dat heet narcisme.

Je komt al snel bij het thema: jaloezie

Jaloezie maakt je kleiner, je gaat de ander belangrijker vinden. Als je GEVOEL daar gevoelig voor is moet WIL dat direct tegen VERSTAND zeggen dat hij in actie moet komen en tegen GEVOEL moet zeggen:

WIL heeft de gave zichzelf gelukkig te maken

zonder dingen of apparaten.

Jij bent te belangrijk om een ander te bestuderen, wat ze wel of niet hebben, je hebt er niets aan. Alle normale mensen hebben GEVOEL, de één meer dan de ander, maar ze hebben niet allemaal een VERSTAND wat kan praten met GEVOEL, dat kan alleen een WIJS VERSTAND.

Als je van jezelf houdt, dan kun je pas van anderen houden.

 Ga de mensen een compliment maken over bv. hun uiterlijk of met hun bezit, dan maak je vrienden en heb je meer aan. Zeg tegen een knap meisje dat ze knap is, zeg tegen de meneer zonder diploma's dat hij een mooie auto heeft. Dat maakt de mensen gelukkig en krijg je, misschien niet direct maar wis en zeker goede dingen terug. Het staat in de Bijbel: wie geeft zal gegeven worden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten