vrijdag 9 augustus 2024

Pubers en studeren nr. 8

 Augustus 24 nr 8

Over pubers en studeren,

door opa de huiswerkhulp.


In mijn eerste verhaal had ik aangegeven dat ik me wilde verdiepen in de gedachtegang van een puber, om deze klus te klaren moest ik meer weten over de hersenen. Het ging mij om twee zaken...

Hoe maak ik de puber gelukkig?

Studeren, hoe doe je dat?


Het geheim van het brein...let op!

Je loopt voor de eerste keer door het gras en er vormt zich nog geen pad, had ik besproken in het vorig artikeltje. Ons brein functioneert net zo, Je leert voor de eerste keer bijvoorbeeld zes woordjes, het heeft je volledige aandacht, maar er vormt zich nog geen pad. De eerste keer studeren mag je zeker de woordjes een paar keer opschrijven met de pen, anders verdwijnt het zo weer uit je geheugen.

De slimme truc...

Misschien kun je de nieuwe woordjes aan iets koppelen, woorden die het geheugen al goed kent en die al een breed pad vormen en je drukt als slimmerik dat nieuwe woord ertussen...voorbeeld.

Je moet leren de Finse taal, de volgende zeven woordjes zijn zeker nieuw voor je. Ik schrijf de uitspraak op: kietos, peiva, nakkemien, annoa, ollen, miena, siena...het is moeilijk om de woordjes te onthouden, echter je hoeft deze keer de woordjes niet op te schrijven.

De truc...

Je moet bekende woorden, zinnen gebruiken die je brein al kent en dan het vreemde woordje ertussen stoppen. Zoveel te zotter zoveel te gemakkelijker om te onthouden...raar maar waar...


In de dierentuin staat een kietos,

kietos zit op een olifant en eet peiva

aan zijn slurf hangt een nakkemien

en annoa zit aan zijn staart.

De olifant begint te ollen

en roept miena en siena om hulp.


Na een paar keer ken je het versje, je kunt er een melodietje van maken als je wilt dan gaat het nog sneller. Probeer maar eens en vertel me hoe het ging...Je kunt het ook zo doen met Duits, Engels of welke taal dan ook. Je kunt bovengenoemde versje blijven gebruiken maar dan met andere nieuwe woorden. Bijvoorbeeld Engels: car, cake, store, boy, girl, mother.

Aardrijkskunde en dergelijke vakken moet je alinea tot alinea leren, de volgende dag herhalen en een nieuw stukje erbij leren.


In de dierentuin rijdt een car.

Een olifant zit in de car en eet cake

aan zij slurf hangt een store

en een boy zit aan zijn staart.

De olifant begint girl te roepen.

En girl roept mother om hulp.


Vernuver oe der mit...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten