woensdag 7 augustus 2024

 

Juli 2024 nr 3



Over pubers en studeren
door opa de huiswerkhulp.


In mijn eerste verhaal had ik al aangegeven dat ik me wilde verdiepen in de gedachtegang van een puber alsmede deze klus te klaren moest ik natuurlijk meer weten over de hersenen. Ik kwam, tijdens het lezen, steeds twee onderwerpen.


A-Hoe maak ik de puber gelukkig?


B-studeren, hoe doe je dat?

Het verstand

Ik wist vroeger niet eens waar het zat, 😀  er werd nooit over gepraat. Opa en opoe, waar ik grootgebracht ben, waren overdag druk bezig op de boerderij en na een dag werken dook opa, met een dot pruimtabak achter de kiezen, in zijn cowboyboek. Opoe zat bij het raam op haar dames-stoeltje te breien in pais en vree.

Ze kwam in actie als ik weer eens wat doms had gedaan, keek me aan en zei dan kort en krachtig: “jij bent net als je vader, jij hebt geen verstand”. Na een diepe zucht en hoofdschuddend zei ze dan "jij hebt je verstand in de broek net als je vader". Ik kende in die tijd mijn vader niet, maar door opoe kreeg ik wel een indruk van de man.

Ze zei ook weleens: "je moet je verstand gebruiken", en dat had ze beter niet kunnen zeggen, want toen er een meisje in de deuropening stond en zei dat ze zwanger was, heeft opoe dat geweten, alsook ik stond er versteld van. 😲  Opoe had immers zelf gezegd dat mijn verstand in de broek zat en dat ik het moest gebruiken, misschien had ze iets duidelijker moeten zijn.

Ik kan de mensen geruststellen die nu met een complot-theorie komen, de zwangerschap duurde twee weken. De pil was een ver-van-mijn-bedshow en een condoom durfde je op die leeftijd niet te kopen. Je hanteerde de terugtrek methode, milieuvriendelijker had niemand het kunnen bedenken.

De hersenen

Bij mijn wetenschappelijk onderzoek kwam ik erachter dat bij een gezond verstand je alles op een rijtje hebt. Vele mensen die een latje missen, vrolijk in de duisternis leven is er hoop, er is altijd hoop.

Bij alles wat pubers doen, draaien hun hersenen op volle toeren.

Volwassenen kunnen een deel van hun brein gebruiken voor bepaalde taken, maar in je tienerjaren lukt dat niet. Dat maakt het lastig voor de puber om de aandacht te vestigen op een bepaald onderwerp. Een puber is in deze jaren met alles en nog wat bezig en de hersenen draaien dag en nacht op volle toeren. 's Nachts wordt alle informatie geordend wat overdag is waargenomen. Hier wordt, zonder dat je het verneemt, beslist wat je gaat vergeten of bewaren om te onthouden.

Pubers hebben een verstoord bioritme.

Onderzoek heeft uitgewezen dat hun biologische klok twee uur achter loopt. Wanneer je ze 's morgens om 07:00 uur uit bed trommelt, is het voor hun gevoel pas 05:00 uur. Die twee uur komen ze op dat moment gevoelsmatig te kort.

Als pubers vaak verstrooid zijn, vergeten of te laat komen, komt dat omdat het voorste deel van de frontale hersenkwab nog niet is volgroeid, er mist een kwab... Straffen helpt niet...een demente bejaarde ga je ook niet bestraffen. De vergelijking is een beetje scheef, maar dat is om het begrijpelijker te maken voor volwassenen die ze niet op een rijtje hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten