woensdag 3 november 2021

Olwiefkenijs over paarden en pony's deel 1

 



Olwiefkenijs van de pony-hoefsmid oet Wolndörp


Beknopte CV

Geboren en getogen op de boerderij waar opa nog met paarden werkte benevens ik op mijn pony “Panda” iedereen in de buurt de stuipen op het lijf joeg.

Muziek gestudeerd, later door toeval weer met paarden in aanraking kwam. Het enthousiasme was groot...te groot...

Diverse(dure)cursussen met groot formaat niets zeggende diploma's behaald vervolgens op pad gegaan met eigen kruidenvoer. Het is nu november 2021 alweer zo'n 40 jaar geleden. Ruime ervaring want er is wat afgepraat in deze periode over o.a. de manier van voeren alsook over de uiteenlopende kwaaltjes en belevenissen.

De Hoefsmid

Het was in de 80-er jaren moeilijk omtrent de hoefsmeden, ze kwamen veel te laat of helemaal niet, vooral pony's kwamen er bekaaid af. Na weer een cursus was ik opeens gediplomeerd hoefsmid. Ik kan vertellen dan kun je net niks...

De praktijk was daarom ook een harde leerschool en is alweer zo'n 30 jaar gaande. Ik bekap nu nog alleen Shetlanders en doe het al fluisterend op mijn knieën. De meeste Shetlanders kennen me al en sommigen rennen al met de auto mee.

Onderweg

Ik kwam zoals gewoonlijk bij een pony-houder en vol trots vertelde de man dat hij een groot werkpaard had aangeschaft, had grote voornemens om met het dier bomen te trekken door het bos of zitten op een kar door de provincie te rijden. Dit fenomeen was mij niet onbekend ben ik ettelijke keren tegengekomen tijdens mijn tochten door de provincie.

Zo ontmoette ik eens in de afgelopen jaren een man van dicht bij de negentig die hetzelfde idee had. Vol trots zat hij dan eindelijk op de bok gaf het signaal ...brrrr...en doar scheet t hìn...Het ging goed totdat het paard in de kop kreeg dat het harder kon zomede met het hele zaakje door 10 voortuintjes bulderde, de man zelf was in tuintje 5 achtergebleven in de rododendron en toen...was de lol eraf.

Je wilt natuurlijk een beginnende menner de lol niet ontnemen. Ik zou wel willen adviseren ga eerst naar een goede manege, volg zeker een heel seizoen de lessen met een manegepaard. Een paard kun je altijd nog aanschaffen hier zal ik later nog op terugkomen.

Leeftijd discriminatie

Ik leef als 76 jarige in een periode om elke dag leeftijd discriminatie te ondergaan, zo van...wat wil die ouwe kerel ons vertellen, wat heeft hij zelf dan gepresteerd. Dat klopt...Ik lag vaker met het hele spul in de sloot dan op het pad. De kikkers keken er niet meer raar van op, maar er zijn meer disciplines om toch samen met het paard lol te beleven.

De opleving

Na mijn laatste bezoek bij de bewuste paarden-bezitter, kreeg ik toch weer zin om iets te doen voor de paarden en hun bezitters.

Ik had in 2004 eens een boekje geschreven met de titel “100 boeren 100 voeren” Een herdruk zou me alleen maar geld kosten omdat de gemiddelde paardenhouder niet kan of wil lezen en dan heeft een boekje geen zin. Ze luisteren liever naar Jan en Alleman.

Daarom heb ik besloten beknopte ervaringen plus de nodige tips over voeren en de gangbare olwiefkenijs over paarden en pony's in mijn blog op te nemen. Misschien heb je er wat aan...


Groetjes

John Hoekman
De Woldendorper Ponyhoefsmid


Geen opmerkingen:

Een reactie posten