zondag 26 maart 2017

De klok

Farmsummer toren (Grunnen)


Een tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' mitsgaders de rare ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.

Goedemorgen...Het is vandaag 26 maart 2017, de klok een uur vooruit gezet, we gaan er weer tegen aan. De politiek, het stemmen, achter me gelaten, het is niks voor mij. Het zijn te veel prikkels in een te korte tijd die mijn hersenen niet kunnen zeven, afgezien van de overige prikkels die ik dagelijks tot mij neem. Ik las dat aandacht het meest besproken thema is in de psychologie.

Na enig verdiepen moest ik vaststellen dat ik niet het passieve type ben maar eerder het overdonderende type die onder de dictatuur van mijn gevoel moet leven. Jaikes dacht ik... nog aan tou dat liegt er niet om... Eigenlijk zou ik me in een klooster moeten terugtrekken,die zijn ontstaan, zo las ik, om de monniken te behoeden tegen stimuli (monikkentaal) van buitenaf.

Na overleg over mijn kwaal met de buurman, was het antwoord simpel, volgens hem hoef je daarvoor niet in een klooster te zijn gewoon niets doen kan ook, dat is ook iets doen en hoef je niet veel voor te doen. Ja ja beste mensen dat is Woldendorp aan de Eems, het dorp van de Grunneger wijsgeren. Na overleg met mijn vrouwmens Teutje, ook een actief type, was haar antwoord kort en dudelijk...”bèk hollen.”

Ik moet vaststellen, zo staat geschreven, dat het menselijk bestaan bestaat uit de gratie van de afwisseling van gevoelens of ik hier ooit uitkom is de vraag. Mijn grootmoeder zei altijd: “Top niet het loopt altijd anders.” Zij was ook één van die Grunneger wijsgeren.
Conclusie: Ik heb vandaag een uur ingehaald...de klok staat op twaalf en nu ga ik eten...en dat is een bewuste keuze in de psychologie.

Tammo oet Grunnen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten