donderdag 22 september 2016

Olwiefkenijs Blog 21 sept 2016




21 sept 2016

Olwiefkenijs,

De handel,

Het is vrijdag 21 sept 2016, nog steeds mooi weer, het lijkt wel zomer. k Heb vanmiddag nog even buiten op de schommelbank gelegen mijmeren in de zon. Het was wel even nodig deze rustpauze want ik ben namelijk mijn schuur aan het verbouwen, de klarinetten-werkplaats moet groter zodat ik meer plaats kan bieden. De handel in saxofoons en klarinetten loopt goed temeer ik nu ook adverteer op het Duitse eBay.

De inkoop is ook goed er zijn zo nu en dan leuke instrumenten te koop. Ik moet wel kwijt dat de instrumenten van particulieren voor 90% smerig en vuil zijn. Deze mensen hebben zeker niet met plezier muziek gemaakt.

De voorstelling Olwiefkenijs.

Zoals ik al schreef in mijn vorige blog is de nieuwe voorstelling geboren. Ik ga het de volgende week 27 september uitproberen in het Wilhelmina Heem te Delfzijl. Een Klarinet concert met video-beelden met oa stukjes van Mozart, Weber en andere werkjes uit diverse landen. Het thema is muziek met een identiteit en deze identiteit ga ik met kleur en fleur uit de doeken doen. Tussen de muzieknummers ga ik dan mijn gedichten in het Gronings voordragen. Mijn gedichten zijn ontstaan doordat een onderwerp of een persoon een zodanige indruk op mij heeft gemaakt dat ik er een gedicht over moest maken, zoals een schilder een schilderij maakt. Ik weet niet of er regels zijn voor het gedichten maken maar mijn gedichten zijn rechtstreeks uit het hart en daar heb ik geen regels voor. 
k Ben natuurlijk reuze benieuwd hoe het de volgende week zal uitpakken. Ik ga ieder maand één keer een voorstelling geven in de regio, volgende maand in Wagenborgen.


Een treurige gebeurtenis,

Ik ben sinds mijn jeugd bevriend met de drummer van ons orkestje uit het verleden. We speelden vanaf onze 15e al samen, maakten Drenthe en Groningen onveilig met de nodige lol. Ons motto was ieder weekend muziek en... achter de wichter aan. Ik kan hier wel een dik boek over vol schrijven. De speeltuin in Harkstede bij Staalstra van Hemmen in Gasseltje Jan Ratering in Eext allemaal bekende dancings en niet te vergeten Veeze in Tolbert. Ons orkestje bestond uit vijf opgeschoten jongens en een 10 watt versterkertje voor een zaal met 400 mensen! De twee luidsprekerkastjes werden met een ladder ergens hoog neer gehangen...We hadden een prima sound.
Het belangrijkste was de lol en het succes. Hij, de drummer, gaf altijd een extra tikje op de trommel als een mooi wicht al dansend voorbij kwam en we wisten dan hoe laat het was. Hij had ook de meeste succes bij de vrouwen. We begeleiden toen al en nog live ook Willy Alberty en Willeke...en nog vele andere artiesten die langs kwamen voor een paar honderd gulden.

Nu we niet meer actief zijn ga ik af en toe even naar hem toe voor een bakje thee. We kletsen dan over vroeger en de belevenissen die daar bij horen. Vrouwen staan bij hem nog hoog in het vaandel. Laatst was ik weer eens bij hem in de buurt om iets te kopen voor mijn zoon en had natuurlijk met de nadruk op natuurlijk geen tijd voor een bakje thee, een paar dagen later kreeg ik te horen dat hij was opgenomen in een verzorgingshuis. Ik direct in de auto op naar het verzorgingshuis in Veendam en daar lag hij 70 jaren jong...voor de helft verlamd. Zijn eerste woorden waren 'ik kan niet meer drummen.' Daar sta je dan tegenover wat ooit eens de beste drummer was van het noorden en woorden schieten tekort. Ik zeg tegen hem moet ik voor jou nog een foto van
een naakte vrouw aan de muur hangen? “Doe maar niet” zei hij “vinden ze misschien hier niet zo leuk.” Het enigste wat ik kon doen was hem een haring aanbieden die hij in stukjes naar binnen werkte.

Groetjes
John Hoekman



Geen opmerkingen:

Een reactie posten