zondag 3 juli 2016

Blog 2 juli "Olwiefkenijs."







Olwiefkenijs.

Het is zondag 2 juli, tussen de buien door schijnt de zon. Delfsail blaast vandaag de aftocht af voor de grote zeilschepen, waar eens mijn overgrootvader Hendrikus Kluin mee om de Kaap voer. Na Micheal de Ruyter was hij voor mij de grote zeeheld, als ik als klein jochie bij hem op visite kwam vertelde hij over vliegende vissen die van bakboordzijde kwamen, over het schip heen vlogen vervolgens stuurboord weer het water indoken. “bek vuil joe oet hoaken” zegt de Grunneger dan, als hij dat weer eens voor de zoveelste keer smakelijk vertelde.

De voorstelling olwiefkenijs,

Het is zomer, zullen we ondanks de regen maar zeggen, niet veel optredens, bezinnen op weer iets nieuws en dat is nou net het snijdende punt. k Ben mijn archief eens ingedoken, onder archief bedoel ik een hoop papieren-rotzooi op een legplank. Ik zag de puinhoop, dacht het wordt de hoogste tijd de kast eens grondig op te ruimen. Alle bladmuziek, Cd's en aantekeningen de prullenmand in en weer opnieuw beginnen te rotzooien.

Olwiefkenijs bestaat nu op de kop af 10 jaar, ja ja... de tijd vliegt. Veel perspectief is er niet meer, de ouden van dagen tehuizen zijn dicht en wat blijft er over? De verzorging-huizen...Ja goede vraag...de vraag is of de voorstelling wel geschikt is voor deze bewoners. Het merendeel is met zichzelf bezig en enig respons tijdens een optreden is er niet. Ja soms wel... de laatste keer riep steeds iemand ''Caramba” en herhaalde dit telkens male...Ik wil wel mijn uiterste best doen voor deze mensen maar of het nut heeft betwijfel ik, een plaatselijke zangkoor lijkt me beter op zijn plaats.

We dragen dus Tammo's olwiefkenijs ten grave na 10 leuke jaren. Tammo met zijn onafscheidelijke vriend Tjoam.

Triest, depressief?...nee hoor ik kan goed afscheid nemen van iets. Tijdens mijn muzieklessen was het een komen en gaan van leerlingen. De orkesten of orkestleden kwamen en gingen...familieleden kwamen en gingen...en zo kan ik nog wel even door gaan...en doorgaan is dan ook mijn visie.

Zoals ik al schreef ben ik het archief ingedoken en kwam stapels eigen gedichten tegen, jammer dit weg te gooien, moet ik op de één of andere manier toch gaan gebruiken.

De laatste optredens speelde ik wat meer klarinet en merkte dat de mensen het op prijs stelden dus de oude stukken die ik vroeger speelde heb ik maar weer eens opgedoken en met de huidige technieken kan ik mezelf begeleiden. Altijd gemakkelijk piano als bij-instrument gedaan te hebben.

De ingrediënten zijn dus 1)muziek 2) gedichten.

Met de gedichten is het noodzakelijk ze eerst in te leiden, daar het Grunnegs is en het thema altijd nadere toelichting bedürftig ist. Een enkele proza moet ook mogelijk zijn en daar lenen zich de Dollard-legendes goed voor...Ik zal de voorstelling zowel in het Grunnegs als Nederlands doen, dan hebben meer mensen plezier en ik een groter bereik.

De naam voor de voorstelling moet nog komen en vraag ook aan mijn facebook vrienden en vriendinnen om iets moois te bedenken.

Groetjes
John en denk erom Tammo bestaat niet meer...is pssst...do...














Geen opmerkingen:

Een reactie posten