zondag 10 april 2016

Logboek 10 april 2016 de dorpsdirigent





Olwiefkenijs 10 april 2016

Een tijdsbeeld van de voorstelling “olwiefkenijs” mitsgardes de rare ideeën van een gepensioneerde narcistische dorpsdirigent.

De voorstelling Olwiefkenijs

Even weer een stukje schrijven op de zondagmorgen het is alweer te lang geleden.
Ik was laatst met olwiefke-nijs in de steunstee te Woldendorp, helemaal in het uiterste noorden des lands, opkomst 8 mensen. Het maakt helemaal niets uit of je nu olwiefkenijs hebt voor 8 of 80 mensen, als de mensen maar leuk zijn. Ik vertelde de buurman over de grote opkomst hij vertoonde een grijns van oor tot oor. “Doe bist op dien bèst voor blinden en doven mienjong” daar moet ik het dan mee doen op de zondagmorgen.

Volgende maand met olwiefkenijs, voor de tweede keer, naar Schanze. Ik moet eigenlijk zeggen Bad NwSchans maar veel Schanskers krijgen het niet over de lippen, daarom gewoon “Schanze.”

Hoofdstuk 1 van de voorstelling olwiefkenijs gaat na de zomer weer iets veranderen,

Ik ben druk aan het schrijven alsook muziek aan het componeren om weer met nieuw olwiefkenijs te komen deze keer over onbekende beruchte plekjes van vroeger. Jaarfke de grote Oldamster profeet met zijn wonderbaarlijke voorspellingen. De verhalen over stormvloeden verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen.

Hoofdstuk 2,

Ik zal in de toekomst in het 2e hoofdstuk meer filmpjes en concert-stukjes ten tonele voeren met tussendoor verhaaltjes. Ik zit hierbij te denken aan het genre stomme film met muzikale begeleiding tussendoor dan olwiefkenijs over de Dollard legendes, jammer genoeg kent, op een uitzondering na, niemand ze meer.


Ik wil ook verhaaltjes maken over de geschiedenis van Zigeuners in noord/oost Grunn met hun geweldige muziek. De zigeuners die vroeger met paard en wagen plots het dorp binnenvielen alsmede oma dan snel het wasgoed van de lijn haalde. Waarom is me nog een raadsel want tijdens hun verblijf verdween er nooit iets

Ik heb altijd bewondering voor mensen die anders zijn, mensen die op hun eigen manier leven van niemand iets aantrekken. De regering met handen in het haar zit over het innen van de belastingcentjes, de media niet te spreken. Mensen met een eigen cultuur en identiteit vooral in de muziek. Wij hebben geen eigen herkenbare regio-muziek zoals de Schotten, Tirolers of de Ieren. Ja we hadden en hebben in Grunn Ede Staal dat is tenminste nog iets maar een echte herkenbare Grunneger stijl ken ik niet. Misschien Siene löt mie lös maar dat kun je toch niet de hele dag tot je nemen.

Onze cultuur bestaat alleen lijkt wel uit Diejéés en Shantykoren en zelfs dit laatste is aan het verdwijnen. Wat mij ergert dat de shanty-koren de identiteit van een ander overnemen zo ook de Tiroler blaaskapellen men komt er niet toe om een eigen sound te creëren. Organiseer tegenwoordig maar eens een avond of middag met amateur-cultuur zoals laatst in Woldendorp of waar dan ook bij ons in de dorpen.
De tehuizen voor de oudjes verdwijnen, de muzikant die daar nog enig afzetgebied had zit nu ook achter de geraniums. De jeugd komt alleen nog bij elkaar op facebook en als ze elkaar tegen komen op straat kennen ze elkaar niet. Ik las laatst dat iemand op facebook 800 vrienden had, hoe moet je dat in vredesnaam bijhouden. Je bent er al druk mee om elke dag felicitaties te versturen, want er zijn altijd wel een paar jarig per dag.

Genoeg gemopper, oude mannenpraat. We moeten met zijn allen naar voren kijken zij Jaarfke onze grote Oldambster profeet, hij zag zelfs dingen in de toekomst die een normaal mens niet ziet. Ik vraag me af waar zijn de dorps-waarzegsters gebleven de medicijn-vrouwtjes met hun kruiden. Een paar hebben het overleeft, ze zijn te bewonderen op de televisie en computer tegen een laag tarief voorspellen ze naar harte lust maar wat een vooruitgang...het mag!

De heksen, waarzegsters, kruidenvrouwtjes kwamen vroeger op de brandstapel terecht. Allen bijzondere mensen met een identiteit die door de eeuwen heen zijn verguist.
De zigeuners trokken van dorp tot dorp van stad tot stad om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Ik vraag me af of er veel is verandert, groepen mensen uit alle windstreken blijven komen en gaan. Wie zijn wij als mede-aardbewoners om ze dat te verbieden, alles goed en wel zegt de burger mits ze zich aanpassen aan onze cultuur en dat laatste moeten wij nog even zoeken...zijn we kwijt. Het is er wel maar het wordt niet gezien en gehoord, omdat onze zogenaamde cultuur-mensen zo zijn verweven met de subsidie-pot dat je de cultuur door de bomen niet meer ziet.

Groetjes
John Hoekman en op naar het volgend referendum.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten