Augustus 2024 nr. 6
Over
pubers en studeren,
door opa de huiswerkhulp.
In mijn eerste verhaal had ik aangegeven dat ik me wilde verdiepen in de gedachtegang van een puber, om deze klus te klaren moest ik meer weten over de hersenen. Het ging mij om twee zaken...
Hoe maak
ik de puber gelukkig,
studeren, hoe doe je dat.
Studeren is onthouden.
Als je iets hebt bestudeerd, onthou je na 20 minuten pauze 60% van wat je hebt gestudeerd. De volgende dag zal bij herhaling 45% in het geheugen blijven, na een week nog 20%.
Een dag voor de toets
beginnen te studeren heeft geen enkele zin.
Je kunt beter niet gaan studeren.
Ik wil het hebben over drie soorten geheugens om duidelijk te maken hoe het ongeveer functioneert.
Het 1e geheugen
Alles wat je ziet, proeft, hoort, ruikt of voelt, komt hier binnen. Dit geheugen is zo kort, dat het bijna geen geheugen is. De informatie werkt als in een film, er komt ontzettend veel informatie binnen en er gaat direct heel veel informatie uit, anders zou het systeem vastlopen. Alleen de informatie die je aandacht krijgt, gaat naar het volgende geheugen. Een mooi voorbeeld...
Er
gaat iemand op je tenen staan, doet ontzettend zeer. Dit gaat direct
naar het 2e geheugen, het werkgeheugen want het heeft je aandacht
gekregen en misschien direct naar het 3e geheugen, maar dat beslis
jij niet zelf.
Het werkgeheugen
Hier wordt alle informatie verwerkt wat jouw aandacht had gekregen, in je slaap gaat een ander onderdeel van de hersenen de hippocampus de informatie ordenen. De hippocampus beslist welke informatie in de prullenmand kan en welke informatie kan blijven. Wat kan blijven gaat naar het langetermijngeheugen.
Het lange-termijn-geheugen
Het archief van opgeslagen informatie.
De normale (gestudeerde) informatie komt niet zomaar in dit geheugen. Je moet het vaak een keer herhalen als het in aanmerking wil komen om zich te vestigen in het langetermijngeheugen.
De leerstof wordt dan opgeslagen en vergeet je nooit meer.
Het
werkgeheugen zal ook informatie terughalen uit dit geheugen
dat is
ons bewust denken om direct het onderwerp paraat te hebben als je
bijv. over iets wilt vertellen.
Dus het langetermijngeheugen is eigenlijk ons echte geheugen
maar om iets in dit geheugen te krijgen vergt enige oefening in het herhalen van iets. Je moet een pad maken om daar te komen.
(hier later meer over)
Een goed voorbeeld is een muziekinstrument leren bespelen,
dat is ook herhalen en herhalen.
Een struikelblok is dat het geheugen
slecht iets nieuws wil leren.
Hierdoor haken de meeste mensen af.
Hier helpt alleen je willetje. (zie vorig artikeltje)
Je wilt iets of je wilt niets.
Volgende keer over hoe je kunt studeren
hoe je een pad kunt maken van
het ene geheugen naar het andere geheugen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten