een klarinet uit 1806
Een
tijdsbeeld van de voorstelling 'olwiefkenijs' mitsgaders de rare
ideeën van een gepensioneerde dorpsdirigent.
Olwiefkenijs
Je
wordt wakker, nog niet eens gewassen en aangekleed, gaat je
onderbewustzijn je al vertellen dat je een stukje moet schrijven. Onder de dictatuur van mijn onderbewustzijn
begin ik dan maar te schrijven. Ik weet niet eens wat ik ga
schrijven...de vrije loop zegt mijn onderbewustzijn.
Het
is vandaag half negen in de morgen 18 juni 2017. Het wordt een
prachtige warme zonnige dag alhoewel de boeren daar anders over
denken. Het is ook nooit goed, maar ik geniet van dit weer, de
vogels, de bijen vooral ook de bloemen alsook niet vergeten mijn
aardbeitjes. Oh...wat is dat?...Ik moet even onderbreken want de haan
kraait achter het huis en dat wil zeggen, dat ik moet komen. De haan
en het hennetje zijn van de buurman en komen elke morgen even kakelen
natuurlijk om voer. Je zou, als je het nieuws niet volgt, denken aan
het paradijs.
Nog
even over dat onderbewustzijn, ik vraag mij af of dromen daar ook
onder vallen, deze nacht was het weer goed raak in mijn hoofd. Ik zat
midden in het proces vreemd gaan, wel te verstaan in mijn droom. Na
gedane zaken nam ik liefdevol afscheid van de bloem van Jahweh
vervolgens stapte ik als moment macho in gabardine jas met
mannelijke flair en elan in mijn grote groene jeep. Plots... uit het
niets, hoe snel dat ging is me nog een raadsel, kwam die vent van
haar met gebalde vuisten of ik het gedaan had met
zijn vrouw. Ik dacht Mozes heeft zijn naam wel bekend gemaakt maar ik
niet...Ik zweeg de adrenaline schoot omhoog tot ongekende hoogte,
zette de auto in zijn achteruit, een straal gas, de auto steigerde
nog even als een volbloed Arabier en na een halve pirouette gemaakt te hebben verdween
ik in de duisternis... en toen...werd ik wakker. Je maakt wat mee
s'nachts daarom ben ik begonnen met een nachtboek. Ik beleef veel
meer s'nachts als overdag.
De
klarinet is jarig.
Ik
blaas momenteel veel, de buurman zei dat ik hem elke dag blij
maak...als ik stop met oefenen. Hij is een dreuge...een raszuivere
Grunneger. De voorstelling 'olwiefkenijs' ondergaat een grote
verandering hoe en wat is me zelf nog niet duidelijk...Ik tob en
tob...ik hoor het wel ter zijner tijd van mijn onderbewustzijn.
Ik
wil het eigenlijk hebben over mijn regio noord/oost Grunnen en een
vergelijking trekken met Midden Europa waar de klarinet is geboren.
De klarinet bestaat namelijk 300 jaar 1717-2017. Niemand die zich
daar om bekommert maar ik wil het wel even onder de aandacht brengen. Een voorstelling zou zich daar goed tot lenen.
Reiderland
Grunn
In
1717 in de nacht van 25 en 26 december was hier in de provincie een
van de grootste stormvloeden en de daaruit voortvloeiende
watersnoodramp aller tijden. Het zeewater sloeg twee meter hoog over
de dijken. Gezamenlijk vonden bijna 3000 mensen, 11000 koeien, 3000
paarden, 21000 schapen, 1300 varkens de dood zo ook 1500 huizen werden
verwoest. In Oost Friesland verdronken nog eens 12000 mensen.
Midden
Europa
In
Bohemen was het hoog boven de zeespiegel een welvarende boel. Het
Habsburger vorstendom had muzikanten, componisten en architecten in
dienst. In Bohemen werd zilver, lood, tin en ik weet niet veel wat er
al zo niet niet werd gedolven. De handelsroute van Italië en
Duitsland liep hier langs. Waar geld zit bloeit de cultuur dat kan
niet uitblijven. Er waren dan ook veel muziek-instrumentenmakers en
vele kleine soortgelijke werkplaatsen.
In Neurenberg leefden Johan en zoon Jacob Denner ze maakten Chalumeau's een soort blokfluit die aangeblazen werd door een apart mondstuk met een houten rietje.
De muziekcultuur mede dankzij de Habsburgers werd hier in Oostenrijk, Tirool, Bohemen, Zuid Duitsland hoog aangezien en ondersteund.
In Neurenberg leefden Johan en zoon Jacob Denner ze maakten Chalumeau's een soort blokfluit die aangeblazen werd door een apart mondstuk met een houten rietje.
De muziekcultuur mede dankzij de Habsburgers werd hier in Oostenrijk, Tirool, Bohemen, Zuid Duitsland hoog aangezien en ondersteund.
Op
een dag zei Jacob tegen zijn vader Johan ik maak er een extra gaatje
bij op de Chalumeau waarop Johan zei: “Dat kan niet we hebben maar
10 vingers,” waarop Jacob de wallen onder zijn enen oog met de
wijsvinger naar beneden trok en antwoordde: “Ik maak op dat extra
gat een klepje, als je de extra toon nodig hebt doe je het klepje
open"..."Zo zo" sprak Johan...."dat heb je van je vader, kan niet anders."
De Chalumeau
Johann
Stamitz en de Habsburgers.
In
1730 maakte Johan Stamitz (geb. in Bohemen) viool-virtuoos en
componist verbonden aan het hof van de Habsburgers een compositie
voor de Chalumeau. Tussen 1770-1790 zaten er reeds 5 tot 6 kleppen
op. Het leek al een beetje op een klarinet. Echter de doorbraak kwam
in 1784 toen enen Ivan Müller uit St Petersburg naar Duitsland kwam
alsmede een Chalumeau liet zien met 13 kleppen. Men was onthutst zo
ook de hoge heren van het conservatorium in Parijs vonden het maar
niks, pas in 1854 werd het alom geaccepteerd. Vóór Ivan Müller
zijn Chalumeau moest men namelijk voor ieder Muziekstuk (toonsoort)
een andere Chalumeau gebruiken en met dat ding van Ivan (Chromatisch)
hoefde dat niet meer, was men er misschien gebaat bij dat het ding
van Ivan er niet kwam? Je zou het haast denken.
Wij
hier in Grunn zaten daarentegen te wachten op de volgend stormvloed
en in 1735 was het dan weer zover. Deze stormvloed was van korte duur
en grote schade bleef uit. Geld was er nauwelijks en zonder welvaart
ook geen cultuur. In 1756 werd ons land weer getroffen door een
stormvloed schepen vergingen en lijken werden aangespoeld. De schade
was weer enorm.
Zo
zwommen onze voorvaderen van den enen stormvloed naar den anderen en
hadden werk om (de) kop boven water te houden. Het is toch wel raar
dat die mensen altijd hier in de regio bleven, waarom toch? Ook
in de middeleeuwen vertrokken priesters om in Parijs of waar dan ook
te studeren en boeken over te schrijven om vervolgens daarna steeds
weer terug keerden naar onze provincie.
Je zou toch denken wegwezen
van al die ellende en ik zou denken aan emigreren ...maar als een
magneet bleef men hier vechten tegen het water
totdat we nu naar het schijnt droog zitten en naar alle
waarschijnlijkheid droog blijven zitten...maar het blijft toch maar altijd
de vraag. Onze beleidsmensen wisten toch ook al lang dat het niet goed kwam met dat
hele gas-gebeuren in onze provincie en zolang het geld niet daar terecht komt waar het voor bedoeld is gaat de cultuur ook achteruit en je hoeft alleen maar even om je heen kijken de ene na de andere vereniging verdwijnt.
Groetjes
John
Hoekman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten